Trudności w czytaniu a dysleksja

Trudności w czytaniu a dysleksja

Niemalże w każdej klasie szkolnej spotykamy kilkoro dzieci, które doznają trudności w czytaniu i pisaniu. Nie wszystkie jednak przejawiają trudności dyslektyczne. To czy dziecko słabo radzi sobie z czytaniem i pisaniem nie przesądza, że mamy do czynienia z dysleksją. Pierwsze symptomy można już obserwować we wczesnym dzieciństwie. Mówi się o czynnikach zagrożenia dysleksją, które mogą być związane z przebiegiem ciąży, porodem i wczesnym dzieciństwem –ciąża, jej nieprawidłowy przebieg, stosowanie leków, choroba podczas ciąży, oddziaływania podtrzymujące ciążę, stan dziecka w pierwszych dniach po porodzie, przebyte choroby przez dziecko, opóźniony rozwój mowy, opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabność ruchów, nieporadność, lateralizacja ; zmienna lub skrzyżowana.
Obserwując dziecko z ryzykiem wystąpienia dysleksji często zauważyć można niechęć do zabaw ruchowych, zręcznościowych i tanecznych, niechęć do wykonywania czynności wymagających precyzji ruchów i dłuższego skupienia, niechęć do rysowania. Często też dziecko ma kłopoty z zapamiętaniem komunikatów słownych i ich budowaniem, z zapamiętaniem i odtwarzaniem różnych symboli graficznych, z różnicowaniem strony lewej i prawej, orientacją w przestrzeni. Na etapie przedszkola, tuż przed pójściem do szkoły, dziecko ma trudności z odróżnianiem głosek o podobnym brzmieniu, pojawiają się kłopoty z wyróżnianiem głosek w wyrazie i łączeniem głosek w wyraz. Często też ma problemy z koncentracją, jest męczliwe.

Czytaj więcej...

List do rodziców

Drodzy, Kochani Rodzice!

Nastał czas próby i nowych wyzwań. Reorganizacja nauczania z tradycyjnego sytemu na zdalny jest nie tylko wyzwaniem dla środowiska nauczycieli, ale przede wszystkim dla rodziców i ich dzieci.

Przed wieloma z Was otworzył się ogrom problemów - tych egzystencjalnych, jak możliwość utraty pracy, trudności z realizacją spraw administracyjnych, ale przede wszystkim lęk o zdrowie swoje i najbliższych.

W każdej rodzinie reorganizacji ulec musiał plan dnia codziennego. Jesteśmy zmuszeni do nabywania nowych umiejętności związanych z zaistniałą sytuacją, np.: technicznych - związanych z obsługą sprzętu elektronicznego, organizacyjnych, motywacyjnych, wychowawczych.

Praca z dzieckiem, w dużym stopniu spadła na ramiona rodzica. Brak możliwości realizacji przez dziecko niektórych potrzeb np. kontaktu z grupą rówieśniczą, regularnej aktywności fizycznej, realizacji niektórych pasji, generuje napięcia.

Czytaj więcej...

Jaką szkołę wybrać- ważna decyzja ósmoklasisty

JAKĄ SZKOŁĘ WYBRAĆ? - WAŻNA DECYZJA ÓSKOKLASISTY !


Wybór przyszłej szkoły ponadpodstawowej oraz przyszłego zawodu to decyzja bardzo ważna w życiu młodego człowieka – ucznia klasy VIII szkoły podstawowej. Już niebawem wybór wymarzonej szkoły lub ulubionego zawodu staną się dla nich sprawą priorytetową. Ten pierwszy, ale jakże ważny wybór edukacyjno-zawodowy, jest jednocześnie ogromnie trudnym wyborem w ich życiu. Niesie on za sobą wiele pytań, na które często brakuje odpowiedzi. W głowach młodych ludzi kłębią się rozmaite myśli: „Czy to będzie trafny i dobry wybór?”,” „Czy to właśnie ta szkoła, ten zawód?”, „Czy dostanę się do wybranej szkoły i czy sobie w niej poradzę?” itp.. Wielu uczniów radzi sobie z wyborem szkoły i zawodu samodzielnie. Wielu jednak szuka pomocy z zewnątrz, między innymi wśród rodziców, rodziny, znajomych i przyjaciół. Dla wielu z nich cennym źródłem informacji są środki masowego przekazu ( telewizja, radio) oraz nowoczesne technologie informacyjne ( komputery, odpowiednie oprogramowania).

Czytaj więcej...

Kultura czasu wolnego- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas I- III szkoły podstawowej.

Kultura czasu wolnego- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego 

dla uczniów klas I- III szkoły podstawowej.

Dzieciństwo i wczesny wiek szkolny to czas wypełniony zabawą, drobnymi obowiązkami, nauką poznawaniem świata, nabywaniem nowych umiejętności.

W dzisiejszych czasach obserwuje się tendencję do osobnego wykonywania różnych zajęć przez poszczególnych członków rodziny. Rodzice pracują, dzieci są w przedszkolu lub szkole. Wszyscy wracają do domu zmęczeni, gdzie również muszą wywiązać się z wielu obowiązków.Często brakuje nam czasu na wspólne zajęcia i przebywanie razem.

Czy dzieje się tak z powodu niedoborów czasu czy może świadomości jak ważne jest wspólne przeżywanie życia w rodzinie. Obecna sytuacja w pewnym sensie wymusiła zmiany w codziennym funkcjonowaniu wielu rodzin. Pomimo wielu ograniczeń warto zastanowić się jak zaplanować ten czas wspólnie z dzieckiem /dziećmi w domu.

W klasach I-III istotnym elementem będzie nauka, przygotowywanie się do lekcji pod nadzorem rodziców. Równie ważny jest też czas wolny- kilka tygodni pobytu w domu warto wykorzystać na autentyczne bycie razem- rodzice z dziećmi i dzieci z rodzicami. Obok pracy i nauki zabawa to jedna z najważniejszych działalności człowieka. Jej cechą jest to, że jest podejmowana dobrowolnie, bezinteresownie. Zabawa jednoczy rodzinę, buduje więzi, zapewnia dziecku energię do badania i poznawania świata.

Z punktu widzenia psychologii zabawa spełnia różnorodne i istotne funkcje, między innymi:

  • kompensacyjną- zaspokaja potrzebę działania,
  • funkcjonalną- przygotowuje do przyszłego życia poprzez rozwój tych cech osobowości i umiejętności, które pomogą dziecku stać się samodzielnym dorosłym,
  • kształcącą – kształci zmysły, doskonali sprawność motoryczną, wzbogaca wiedzę,
  • terapeutyczną- stwarza okazje do ujawniania emocji,
  • projekcyjną- umożliwia wchodzenie w różne sytuacje, wykonywanie różnych zadań, pełnienie różnych ról.

Czytaj więcej...

MYŚL KREATYWNIE

MYŚL KREATYWNIE


Do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych rodzice zgłaszają dzieci z różnorodnymi trudnościami w rozwoju psychomotorycznym, emocjonalnym i poznawczym, prosząc o pomoc i wskazówki do dalszej pracy.
A co z resztą? Z tzw. dziećmi zdolnymi? Czy te dzieci również wymagają wsparcia i stymulacji? Kim jest zatem dziecko inteligentne?
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera zakłada, że jednostki mogą funkcjonować poznawczo w co najmniej 7 względnie niezależnych sferach. Ich współwystępowanie daje podstawę do określenia profilu dominujących zdolności. Gardner wyróżnił następujące inteligencje:

  • językową,
  • matematyczno-logiczną,
  • muzyczną,
  • cielesno-kinestetyczną,
  • przestrzenną,
  • interpersonalną.


Wynika z tego, że nie tylko dziecko odnoszące tzw. sukcesy szkolne możemy zaliczyć do tzw zdolnych.
Zatem każdy rodzic, nauczyciel winien szeroko spojrzeć na młodego rozwijającego się człowieka doszukując się w nim tzw. „grudki złota”.
W związku z powyższym ważną umiejętnością istotną dla rozwoju dzieci jest kształtowanie tzw. twórczego myślenia.

Czytaj więcej...

godło

Gościmy

Odwiedza nas 105 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
573433
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.