„Kultura czasu wolnego”- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych

„Kultura czasu wolnego”- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych
Czas wolny, czyli czas który obejmuje wszystkie czynności kiedy to uczeń ma okazję wykazać się i zaangażować w czynności inne, aniżeli te wykonywane na co dzień, a związane z pracą w szkole. Mamy świadomość jak istotne jest aktywne, kreatywne oraz mądre spędzanie czasu wolnego. Cechą pozytywną pedagogicznie jest dobrowolność i pozostawienie dziecku wyboru form i treści jeżeli chodzi o sposób spędzania czasu wolnego od typowych zajęć szkolnych. Poniżej przedstawię kilka propozycji dla uczniów, które są najczęstszą formą spędzania wolnego czasu:

  • oglądanie za pośrednictwem środków masowego przekazu (telewizja, internet) programów popularno- naukowych, programów edukacyjnych, przedstawień teatralnych oraz filmów (związanych szczególnie z przerabianymi w danej klasie lekturami), imprez sportowych, imprez kulturalnych itp.,
  • zgłębianie za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz książek i czasopism wiedzy na temat interesujących daną osobę zagadnień, własnych zainteresowań i pasji życiowych,
  • kolekcjonerstwo – znaczki, monety, opakowania po różnych produktach itp.,
  • czytelnictwo: czytanie lektur oraz książek zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami,
  • aktywność fizyczna: krótkie spacery w towarzystwie rodziców lub opiekunów – z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa,
  • domowe zajęcia artystyczne typu: pisanie opowiadań, przedstawień, scenariuszy, pamiętników, pisanie wierszy, tekstów piosenek itp.,
  • rozrywki umysłowe typu: rozwiązywanie krzyżówek, szarady, zagadki, kalambury itp.,
  • domowe zajęcia techniczno- plastyczne typu: majsterkowanie, wyszywanie, haftowanie, projektowanie, szydełkowanie, malowanie, rysowanie, kolorowanki dla dorosłych itp.,
  • domowe zajęcia kulinarne: gotowanie, pieczenie, pomoc w przygotowywaniu posiłków itp.,
  • słuchanie muzyki,
  • gry umysłowe i planszowe dostosowane do wieku gracza i jego zainteresowań – najciekawsze propozycje gier: Monopoly, Szachy, Warcaby, Chińczyk, Sudoku, Jenga, Scrabble, Osada, Twister, Ego Emocje, Dobble, Gra Pozorów, Labirynt Słów, Logic Cards – łamigłówki zapałczane, Rekiny Biznesu, Bitwa na Skojarzenia, Ekspresłówka, Rzuć Hasło, Escape Room i wiele innych.


Najważniejsza jest jednak w tym trudnym dla wszystkich czasie systematyczna realizacja przez uczniów programu nauczania oraz uczestnictwo w domowych zajęciach lekcyjnych zgodnie z propozycjami poszczególnych szkół. Pamiętajmy również, aby być ze sobą i rozmawiać – to najlepsza chwila, aby być razem.
Powodzenia!

Opracowała : mgr Lucyna Klarczyk - pedagog

godło

Gościmy

Odwiedza nas 85 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
530290
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.