Gotowość szkolna - co każdy rodzic wiedzieć powinien

Gotowość szkolna - co każdy rodzic wiedzieć powinien


Szkolny stary to ważny moment w życiu dziecka. O gotowości szkolnej dziecka nie decyduje jednakże tylko gotowość poznawcza (intelektualna) dziecka, przejawiająca się głównie w umiejętności rozwiązywania zadań. Rozwój dziecka jest procesem dynamicznym. Obserwując dzieci można zauważyć, że dziecko siedmioletnie zachowuje się nieco inaczej niż pięciolatek czy sześciolatek. Często w wieku 7 lat następuje pożegnanie się z zachowaniami 6 -latka czy 5-latka. Typowy sześciolatek jest czasami zuchwały, nieco agresywny, żądny przygód i bezzasadnie pewny siebie.


U siedmiolatka natomiast :
-występują tylko momenty żywiołowości, pewności siebie i wielkiego zadowolenia,
- dziecko staje się bardziej skryte,
- dziecko jest spokojniejsze i w pewnym sensie łatwiejsze we współżyciu,
- staje się krytyczne wobec siebie (częściej narzekania niż radości),
- często już woli być sam (chce mieć własny kąt lub pokój, w którym mógłby strzec swoich rzeczy, chce mieć swoje sekrety),
- lubi patrzeć, słuchać i pozostawać trochę na uboczu,
- siedmiolatek często zbyt dużo wymaga od siebie,
- często sprawia wrażenie zapracowanego, potrzebuje czasem wyznaczenia punktu, w którym trzeba się zatrzymać, odpocząć od aktywności poznawczej,
• dziecko ma dni umysłowego pobudzenia i takie, w których wszystko zapomina i pracuje wolno.

Czytaj więcej...

„Jak uczyć dziecko radzić sobie z uczuciami – część I”

„Jak uczyć dziecko radzić sobie z uczuciami – część I”

„Współczesny świat nie jest na miarę serc i umysłów dzieci. Ich serca pragną stabilności uczuć, poczucia, że są kochane i że same mogą kogoś kochać. Ich umysły dążą do jasności i przewidywalności zdarzeń, do pewności, że każde z nich do kogoś przynależy, że ktoś im ufa i one też mogą ufać. Wszystko, co niezrozumiałe, co zbyt wieloznaczne i obce może budzić niepokój i poczucie zagrożenia. Dzieci gubią się w coraz bardziej skomplikowanym świecie dorosłych, a równocześnie tylko dorośli mogą im ten trudny świat objaśnić i nauczyć je w nim żyć.” Irena Obuchowska


Wszyscy, niezależnie od wieku, płci, narodowości, odczuwamy różne uczucia i emocje. Już nowonarodzone dziecko jest zdolne do odczuwania zadowolenia i niezadowolenia. W tych początkowych miesiącach życia komunikuje nam ono przeżywane uczucia za pomocą ekspresji mimicznej i płaczu. Wraz ze stopniowym dojrzewaniem układu nerwowego wyrażane przez dziecko emocje zaczynają przyjmować postać bardziej wyrazistą, charakterystyczną dla radości, smutku czy złości. Reakcja strachu pojawia się zwykle około siódmego miesiąca życia na widok obcej osoby. Wraz z wiekiem zwiększa się także ilość bodźców, które mogą wywoływać u dziecka reakcje emocjonalne. Bardziej złożone uczucia (np.: wstyd i nieśmiałość) pojawiają się zwykle pod koniec pierwszego roku życia. Po drugim roku życia pojawia się pogarda czy poczucie winy.
Warto też zasygnalizować i podkreślić, iż korzenie rozwoju uczuciowości dziecka tkwią we wzajemnym przywiązaniu między matką a dzieckiem.
Kolejną ważną kwestią w rozwoju dziecięcych uczuć jest fakt, iż podlegają one mechanizmom dojrzewania i uczenia się. Rozwój systemu nerwowego i endokrynnego mają wpływ na dojrzewanie uczuć, zaś modelowanie i wzmacnianie na proces uczenia się małego dziecka. I właśnie na tym drugim aspekcie rozwoju dziecięcych uczuć chciałabym się skupić w tym artykule.

Czytaj więcej...

Jak sobie poradzić z lękiem w czasie epidemii?

Jak sobie poradzić z lękiem w czasie epidemii?

1. Twoje emocje są ważne
Strach wpisany jest w naturalny system alarmowy człowieka. Jest zrozumiałą, adekwatną reakcją w sytuacji, którą oceniamy jako potencjalnie niebezpieczną. Odczuwanie strachu i lęku w takich sytuacjach bywa pomocne, sprzyja mobilizacji i szukaniu sposobów ominięcia go lub przezwyciężenia zagrożeń. Niepokój w obecnej sytuacji jest naturalną reakcją, ale zdarza się, że przybiera też nadmiarową, odwadniającą formę, która może dezorganizować funkcjonowanie. Warto się przyjrzeć swoim emocjom i zastanowić się czy mają one wymiar adaptacyjny czy już dezorganizujący.


2. Zaakceptuj niepewność i brak kontroli
Brak akceptacji dla istniejącej sytuacji, poczucie braku kontroli powoduje wzrost napięcia a w konsekwencji destabilizuje nasze samopoczucie. Może powodować bezsenność, zmęczenie, drażliwość i inne dolegliwości. Bardziej skuteczne niż skupianie się na niedogodnościach jest poszukiwanie „plusów w minusach” np. konstruktywne wykorzystanie czasu spędzanego w domu, z rodziną, (możesz stworzyć listę rzeczy, które od dawna chciałeś zrobić ale ciągle brakowało Ci na to czasu i w miarę możliwości realizować te zadania).

Czytaj więcej...

„Kultura czasu wolnego”- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych

„Kultura czasu wolnego”- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych
Czas wolny, czyli czas który obejmuje wszystkie czynności kiedy to uczeń ma okazję wykazać się i zaangażować w czynności inne, aniżeli te wykonywane na co dzień, a związane z pracą w szkole. Mamy świadomość jak istotne jest aktywne, kreatywne oraz mądre spędzanie czasu wolnego. Cechą pozytywną pedagogicznie jest dobrowolność i pozostawienie dziecku wyboru form i treści jeżeli chodzi o sposób spędzania czasu wolnego od typowych zajęć szkolnych. Poniżej przedstawię kilka propozycji dla uczniów, które są najczęstszą formą spędzania wolnego czasu:

Czytaj więcej...

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci - poradnik dla nauczycieli, rodziców i uczniów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci - poradnik dla nauczycieli, rodziców i uczniów.

Od dawna bardzo wiele mówi się o cyfrowym bezpieczeństwie, cyberprzemocy, groomingu czy sekstingu, oraz innych zjawiskach z jakimi możemy się zetknąć w sieci.
Aktualna sytuacja, ograniczenie kontaktów międzyludzkich, konieczność pozostania w domu prawie całkowicie przenosi nas w cyfrowy świat. Pracujemy zdalnie, uczymy się zdalnie. Jest inaczej niż na co dzień.
Poniżej znajdziecie małe kompendium wiedzy i ważnych informacji jak bezpiecznie cyfrowo poradzić sobie w tej wirtualnej rzeczywistości.

Po pierwsze bezpieczeństwo!
Na co dzień staramy się być bezpieczni. Uważnie przechodzimy przez ulicę, wracając po zmroku jesteśmy czujniejsi. Stosujmy także zasady bezpieczeństwa w cyfrowej rzeczywistości. Poniższe zasady dotyczą wszystkich korzystających z sieci: małych, średnich i dorosłych.

Czytaj więcej...

godło

Gościmy

Odwiedza nas 119 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
524810
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.